אפקט ינואר 2023: מי תפס בזמן את גל העליות, ומי בית ההשקעות המוביל שנשאר הפעם מאחור.

פתיחת שנה חיובית קיבלנו בחודש ינואר בשווקי המניות והאג”ח.

אחרי הירידות של חודש דצמבר שסגרו למשקיעים שנה של הפסדים שהם היו מעדיפים לשכוח, הגיע חודש ינואר והחזיר את הצבע הירוק לעיני המשקיעים.
מדד ה-S&P500 עלה בארה”ב ב- 6.18%, ומדד הנאסד”ק 100 עלה ב- 10.62%!
בישראל לדאבוננו התמונה היתה פחות חיובית.

מאז פירסום תוצאות הבחירות, השוק בישראל הציג ביצועי חסר משמעותיים לעומת חו”ל.
מדד ת”א 125 סיים את חודש ינואר בעליה של 0.5%, ומדד ת”א 35 סיים ללא שינוי, את אחד החודשים הכי חזקים בהסטוריה של שוקי המניות בעולם.

קרן ההשתלמות אשר תפסה את המקום הראשון בחודש ינואר בענף הכללי, היא קרן ההשתלמות ילין לפידות קרן השתלמות מסלול כללי, של בית ההשקעות ילין-לפידות עם תשואה של כמעט 2.6%.
אחריה במקום השני נמצאת קרן ההשתלמות אנליסט השתלמות כללי, עם תשואה של 2.53%.

בית ההשקעות אנליסט, היה מוכר בעבר בהעדפה ההיסטורית שלו להשקעה בנכסים בישראל על פני השקעה בנכסים בחו”ל, והרבה משקיעים חששו שהוא ימצא את עצמו החודש בתחתית טבלת התשואות, לאור הביצועים החלשים של שוק המניות הישראלי בינואר.השתלמות כללי תשואות ינואר‎‎

בית ההשקעות מור, שגייס מיליארדי שקלים בשנה האחרונה, סיים את חודש ינואר במקומות האחרונים, יחד עם קרן ההשתלמות הכללית של חברת הביטוח כלל.
בית ההשקעות מור, המוכר כגוף שמבצע מהלכים אקטיבים בפוזיציה שלו, הגיע לא מוכן לעליות של חודש ינואר, והשיג תשואה של 1.89% בלבד.

חודש ינואר היה כאמור החודש מאוד חיובי למשקיעים במניות.
גם כאן תפסו את המקום הראשון והשני בחודש ינואר באפיק המנייתי, בתי ההשקעות ילין-לפידות ואנליסט, עם קרנות ההשתלמות ילין לפידות קרן השתלמות מסלול מניות, ו- אנליסט השתלמות מניות, עם תשואה של כמעט 4.7%.

גם ילין לפידות וגם אנליסט החזיקו כ- 70% מכלל הנכסים שלהם בקרן ההשתלמות המנייתית שלהם, בנכסים הנסחרים בחו”ל.
גם באפיק המנייתי, כמו באפיק הכללי, את המקומות האחרונים בחודש ינואר, תפסו קרנות ההשתלמות המנייתיות של בית ההשקעות מור, וחברת הביטוח כלל.

בחישוב תשואה מצטברת לטווח ארוך של חמש שנים, ממשיכה להוביל קרן ההשתלמות אנליסט השתלמות מניות, עם תשואה מצטברת של כ- 49.5%, כשאחריה במקום השני בפער משמעותי של כ- 8.3% נמצאת ילין לפידות קרן השתלמות מסלול מניות, עם תשואה מצטברת של כ- 41.2%.השתלמות מניות תשואות ינואר

בענף קופות הגמל המותאמות לגיל החוסך, ינואר היה החודש של הפניקס.
קופות הגמל הפאסיביות של הפניקס, המשקיעות בנכסים הצמודים לביצועי המדדים המובילים תפסו את המקומות הראשונים בשלושת קבוצות הגיל: עד 50, 50-60 ומעל גיל 60.

אולם, אם נבחן את ביצועיהן בשנה האחרונה, בשלוש ובחמש השנים האחרונות, נמצאות הקופות הפאסיביות של הפניקס, בתחתית טבלת התשואות.
גם בקופות הגמל המותאמות לגיל החוסך, תפסו בחודש ינואר את המקומות האחרונים חברת הביטוח כלל ובית ההשקעות מור.

מי שניצלה את החולשה של כלל ומור, וחזרה למקום הראשון בחישוב תשואה מצטברת בשנה האחרונה, היא הראל גמל מסלול לגילאי 50 ומטה, שהשיגה תשואה שלילית של 4.62%- בלבד, כמעט 2% מעל ממוצע הקטגוריה שעומד על 6.55%-.

קופת גמל היא מוצר חיסכון לטווח ארוך המתחרה בביטוחי המנהלים ובקרנות הפנסיה, ולכן חשוב להשוות את תשואות קופות הגמל גם לטווח ארוך של 5 שנים:
בחישוב תשואה מצטברת בחמש השנים האחרונות לחוסכים עד גיל 50, ממשיכה לתפוס את המקום הראשון קופת הגמל הפניקס גמל לבני 50 ומטה, עם תשואה מצטברת של 28.15%.קופות גמל גיל 50 תשואות שנה ינואר‎‎
את המקומות הראשונים בשתי קבוצות הגיל האחרות- 50-60 ומעל גיל 60, ממשיכה לתפוס את המקום הראשון מיטב-דש עם מיטב גמל לבני 50-60, ו- מיטב גמל לבני 60 ומעלה, שהשיגו תשואות של 25.6% ו- 21.1% , בהתאמה, ובפער משמעותי מהמקום השני.

בענף קופות הגמל המתמחות בהשקעה במניות, תפסו את המקום הראשון בינואר שוב בתי ההשקעות אנליסט וילין לפידות, עם אנליסט גמל מניות, ו- ילין לפידות קופת גמל מסלול מניות.
שתיהן תפסו את המקום הראשון עם תשואה זהה של 4.65%, כשאחריהן בפער משמעותי, במקום השני נמצאת מיטב גמל מניות, עם תשואה של 4.25%.

גם בחישוב תשואה מצטברת בחמש השנים האחרונות, ממשיכה קופת הגמל המנייתית של אנליסט לתפוס את המקום הראשון, כשאחריה בפעד של כ- 10%, נמצאת במקום השני קופת הגמל המנייתית של ילין-לפידות.קופות גמל מניות תשואות 5 שנים‎‎

בענף קופות הגמל להשקעה, ינואר היה החודש של ילין-לפידות.
ילין לפידות גמל להשקעה מסלול כללי, עלתה בינואר בכמעט 2.75% לעומת ממוצע קטגוריה של כ- 2.25%.

בחישוב תשואה מצטברת בחמש השנים האחרונות ממשיכה להוביל אנליסט קופת גמל להשקעה כללי עם תשואה מצטברת של כ- 23%, כשאחריה במקום השני ילין לפידות קופת גמל להשקעה מסלול כללי, עם תשואה מצטברת של כ- 22.5%.גמל להשקעה תשואות 5 שנים כללי‎‎

לא מפתיע שגם בין קופות הגמל להשקעה המתמחות במניות, תפסו בינואר ילין-לפידות ואנליסט את שני המקומות הראשונים, עם תשואות של 4.67% ו- 4.53%, משמעותית מעל ממוצע הקטגוריה שעמד על 3.73%.

בחישוב תשואה מצטברת בחמש השנים האחרונות, ממשיכה להוביל אנליסט קופת גמל להשקעה מניות, עם תשואה מצטברת של כ- 48.8%, ובפער של מעל 9% מ-ילין לפידות קופת גמל להשקעה מסלול מניות שנמצאת במקום השני.קופות גמל מניות תשואות 5 שנים‎‎

בגדול, כפי שכבר הבנתם, ינואר היה חודש מאוד חיובי לחוסכים של אנליסט וילין-לפידות ופחות לחוסכים של מור, ו-כלל.

בענף פוליסות החיסכון באפיק הכללי, תפסה בינואר את המקומות הראשונים חברת הביטוח הפניקס.
הפניקס-אקסלנס אינווסט מסלול כללי, עלתה בינואר בכמעט 3% , לעומת ממוצע קטגוריה של 2.16%.
בחישוב תשואה מצטברת בחמש השנים האחרונת ממשיכה הפניקס להוביל את המסלול הכללי עם תשואה מצטברת של כ- 31.3%, כשאחריה במקום השני בפער של כמעט 3%, נמצאת חברת הביטוח הכשרה עם פוליסת החיסכון הכשרה חברה לביטוח בע”מ- כללי.פוליסות חיסכון תשואות כללי ינואר‎‎

פוליסת החיסכון המנייתית של אקסלנס ממש הצטיינה בינואר ועלתה בכ-5.12% ובפער של 0.75% מהמקום השני.
לשם השוואה, ממוצע הקטגוריה המנייתית של קופות הגמל להשקעה בינואר עמד על 3.8% בלבד.
פוליסת החיסכון של אקסלנס, מובילה את הקטגוריה גם בחישוב תשואה מצטברת בשנה האחרונה. חשוב לציין שפוליסת החיסכון של אקסלנס, היא יחסית קטנה וכוללת היקף נכסים של 34 מיליוני ש”ח בלבד.פוליסות חיסכון תשואות ינואר מניות‎‎

בענף קרנות הפנסיה, ערכנו השוואה ארוכת טווח בין תשואות קרנות הפנסיה המותאמות לגיל החוסך, לקופות הגמל המותאמות לגיל החוסך.

בהשוואה על בסיס תשואה מצטברת בחמש השנים האחרונות, ניצחו קרנות הפנסיה את קופות הגמל, ניצחון מוחץ.
התשואה המצטברת הממוצעת בחמש השנים האחרונות בקרנות הפנסיה (ברוטו לפני דמי ניהול) היה גבוהה ב- 12%-14% מהתשואה המצטברת הממוצעת בקופות הגמל המקבילות.
הסיבה העיקרית לפער היא האג”ח המיועדות, המספקות לקרנות הפנסיה תשואה גבוהה מאוד של 4.86% לשנה+הצמדה למדד.
החל מאוקובר 2022 מוחלפות בהדרגה האג”ח המיועדות, במנגנון הבטחת תשואה בגובה 5.15%+ הצמדה למדד.

חודש ינואר היה חיובי מאוד גם לקרנות הפנסיה.
קרן הפנסיה של אלטשולר-שחם לבני 50 ומטה, הצליחה להשיג תשואה של כמעט 3% בינואר.
בחישוב תשואה מצטברת שנה אחורה, אלטשולר שחם פנסיה מקיפה מסלול לבני 50 ומטה עדיין נמצאת במקום האחרון בטווח זמן של שנה, שלוש שנים וחמש שנים.פנסיה 50 ומטה תשואות חמש שנים‎‎
קרן פנסיה מיועדת לחיסכון טווח ארוך: בטווח ארוך של חמש שנים, מובילה הפניקס פנסיה מקיפה – מסלול לבני 50 ומטה את המסלול לחוסכים עד גיל 50 עם תשואה מצטברת של כ- 38.2% , מיטב מקיפה 50-60 מובילה את המסלול לגילאי 50-60 עם תשואה מצטברת של כ- 35.4%, ו- כלל פנסיה לבני 60 ומעלה, מובילה את המסלול לבני 60 ומעלה עם תשואה מצטברת של 24.6%.

ניתן לראות שלמרות הירידות של שנת 2022, הפער החיובי לטובת המסלולים מוטי הסיכון עדיין משמעותי.


השאירו פרטים, ומשווק פנסיוני אובייקטיבי, יחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית להפקדה לקופת גמל להשקעה, המנוהלת בבתי ההשקעות המובילים.
הכל כמובן ללא התחייבות, וללא עלות מצדכם:


    קופת גמל להשקעהפוליסת חיסכון



    שנת 2021, היתה שנת שיא של עליות בשוק ההון, שנת 2022 היתה שנה של הפסדים.
    מה יקרה לכסף שלכם ב-2023? 

    אם תצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, אנחנו נדאג שתישארו מעודכנים.



    אהבתם את המאמר? הוא עזר לכם? שתפו אותו בפייסבוק, כדי שגם החברים שלכם יכירו אותו.
    יש לכם עוד שאלות? אתם חושבים שיש מה לשפר?
    שתפו אותנו בתגובה או במייל. בשביל זה יש את מיי גמל.נט .


    איך תיגמר שנת 2023? עליות או ירידות? אף אחד לא באמת יודע…
    אבל אם אתם חושבים שזאת הזדמנות טובה לממש רווחים, ולהעביר את הכסף לאפיקים פחות מסוכנים, אנחנו מפנים אתכם למאמר שפירסמנו בעבר: איך להגן על הכסף שלכם מפני הפסדים.


    לקריאה נוספת:

    מה הם הכללים החשובים בהשוואה נכונה של קרן השתלמות?

    איך בוחרים קרן השתלמות?

    מה עדיף, קרן פנסיה ביטוח מנהלים או קופת גמל?

    חיסכון לילדים, איך ואיפה כדאי לחסוך לילדים שלנו.

    היתרונות של קופת גמל להשקעה


    נתוני התשואות והאחזקות המוצגים באתר מיי גמל.נט, מקורם במאגרי המידע הממשלתיים השונים של משרד האוצר ו- רשות שוק ההון, בפרט אתרי גמלנט, ביטוח נט, ו- פנסיה נט, הנגישים לציבור.


    2 מחשבות על “אפקט ינואר 2023: מי תפס בזמן את גל העליות, ומי בית ההשקעות המוביל שנשאר הפעם מאחור.”

    1. תודה על המאמר היפה.
      אגב, להציג ש”מאז הבחירות אין עליות” זה פוליטי לחלוטין.
      הירידות החזקות נרשמו ביולי – הרבה לפני תוצאות הבחירות ומאז השוק לא התרומם משמעותית.

      הגב

    כתיבת תגובה