סיכום שנת 2023 בפנסיה בגמל ובהשתלמות

שלום רב.

כאשר נשחזר את שלל הארועים המשמעותיים אשר השפיעו על חיינו בשנת 2023, סביר להניח שהתנודות בשוק ההון לא יתפסו את המקומות הראשונים בזכרון שלנו.

המאבק על הרפורמה המשפטית, המלחמה בעזה ובצפון, כל אלה השפיעו עמוקות לא רק על חיינו… גם על התנודתיות בשווקים הפיננסים.
השוק הישראלי בראיה שנתית, תפקד הרבה פחות טוב בשנת 2023 מהשווקים המפותחים בחו”ל.


מי שידע לקרוא את המפה ולהגיב מהר, פתח פערים משמעותיים מול אלו שהופתעו ולא הגיבו בזמן.

מול עליות צנועות יחסית של 4%-5% במדדי המניות המובילים בארץ, בארה”ב סגר מדד ה-S&P500 את שנת 2023 עם עליה של מעל 24%, ומדד הנאסד”ק 100 סגר את השנה עם עליה של כמעט 54% (!), וזה לא כולל התחזקות של כ- 6% בדולר, אשר הביאה את הדולר לשער חליפין של כ- 4 ש”ח בסוף דצמבר.

בענף הגמל וההשתלמות, מי שתפס את המקומות הראשונים בשנת 2023 היו בתי ההשקעות אנליסט ו- ילין לפידות.

השתלמות כללי 2023‎


קרן ההשתלמות הכללית של ילין לפידות, תפסה את המקום הראשון במסלול הכללי בשנת 2023, עם תשואה מצטברת של 12.35%, כאשר במקום השני נמצאת בפער קטן אנליסט השתלמות כללי עם תשואה מצטברת של 12.09%.

קרן ההשתלמות המתמחה בהשקעה במניות אשר תפסה את המקום הראשון במסלול המנייתי, היא קרן ההשתלמות אנליסט השתלמות מניות אשר צברה תשואה מצטברת של כמעט 23% בשנת 2023.
במקום השני מבין קרנות ההשתלמות המנייתיות, נמצאת ילין לפידות השתלמות מסלול מניות בפער של כ- 2% מהמקום הראשון, עם תשואה מצטברת של 20.86%.השתלמות מניות 2023‎
מי שפספס את השנה וסגר במקומות האחרונים בענף ההשתלמות הן בתי ההשקעות כלל ו- הפניקס.
קרנות ההשתלמות שלהן סגרו את השנה במקומות הנמוכים, גם במסלול המתמחה בהשקעה במניות וגם במסלול הכללי.

גם בענף קופות הגמל, תפסו את המקום הראשון בשנת 2023, קופות הגמל של בתי ההשקעות אנליסט ו- ילין לפידות.קופת גמל לחוסכים עד גיל 50‎
בין שתי בתי ההשקעות המוצלחים, לא היו פערים משמעותיים:
אנליסט גמל – מסלול לבני 50 ומטה, סיימה את השנה עם תשואה של 14.28%, כשאחריה ילין לפידות קופת גמל מסלול לבני 50 ומטה, עם תשואה מצטברת של 13.94%.
במסלול לגילאי 50-60, התמונה היתה הפוכה: ילין לפידות קופת גמל מסלול לבני 50 עד 60, תפסו את המקום עם תשואה מצטברת של 12.39%, ובמקום השני נמצאת אנליסט גמל מסלול לבני 50-60, עם תשואה מצטברת של 12.22%.קופת גמל לחוסכים 50-60‎

גם בענף קופות הגמל להשקעה, התמונה ב-2023 היתה מאד דומה, ילין לפידות ואנליסט התחלקו במקומות הראשונים.
ילין לפידות קופת גמל להשקעה מסלול כללי סיימה ראשונה במסלול הכללי עם תשואה של כ- 12.9%, ו- אנליסט קופת גמל להשקעה כללי במקום השני עם תשואה של 12.43%.גמל להשקעה כללי 2023‎
במסלול המנייתי, התחלפו שני בתי ההשקעות המקומות כש- אנליסט קופת גמל להשקעה מניות תופס את המקום הראשון עם תשואה מצטברת של 22.22%, ו- ילין לפידות קופת גמל להשקעה מסלול מניות תופסת את המקום השני עם תשואה מצטברת של 20.93%.גמל להשקעה מניות תשואות 2023‎

קרנות פנסיה הן אפיק השקעות לטווח ארוך.
לכן אנחנו נוהגים להתמקד דווקא בהשוואת תשואות לתקופה ארוכה יחסית של 5 שנים:
בחישוב תשואה מצטברת לפנסיה מקיפה לבני 50 ומטה, תפסה את המקום הראשון מיטב מקיפה מסלול לבני 50 ומטה, עם תשואה מצטברת של 50.78% לאחר שעקפה את הפניקס פנסיה מקיפה – מסלול לבני 50, שהיתה במקום הראשון בשנת 2022, וירדה למקום השני עם תשואה מצטברת של 50.39%.פנסיה מקיפה 50 ומטה חמש שנים תשואה‎
גם את המקום הראשון במסלול הפנסיה המיועד לבני 50-60 תופס בית ההשקעות מיטב, עם קרן הפנסיה מיטב מקיפה 50-60 , עם תשואה מצטברת של 49.45% בחמש השנים האחרונות.
גם כאן במקום השני נמצאת הפניקס, עם קרן הפנסיה הפניקס פנסיה מקיפה – מסלול לבני 50 עד 60, עם תשואה מצטברת של כ- 44%, ובפער של כמעט 5.5% מהמקום הראשון.פנסיה מקיפה 5 שנים תשואה‎ 50-60

לפני שנסיים נבקש לגעת בשתי נושאים:
הנושא הראשון הוא מהלך הגיוסים האגרסיבי שעשו קופת הגמל וקרנות ההשתלמות העוקבות אחר מדד ה- S&P500:
מדד זה רשם השנה תשואות גבוהות מאוד, ויחד עם התחזקות הדולר הוביל את המשקיעים בקופות וקרנות העוקבות לרווחים גבוהים מאוד.
חשוב לזכור שמדובר במדד מניות הכולל בתוכו השפעה מהותית של מספר חברות טכנולוגיה.
בלי לחוות דיעה על הכיוון של המדד בשנה הקרובה, חשוב שציבור המשקיעים ידע ויבין שמדובר באפיק השקעה מנייתי טהור ובסיכון גבוה ביחס למסלולי השקעות אחרים הכוללים גם השקעות שאינן מניות.

הנושא השני הוא התשואות שמציג בית ההשקעות מור לטווח השוואה של 5 שנים:
לאחרונה נכנסו לטווח המדידיה של 5 שנים האחרונות, התשואות החריגות שהשיג בית ההשקעות מור בתחילת דרכו כאשר סך הכסף המנוהל על ידו היה קטן מאוד, ונוהל בצורה לא קונבנציונאלית.
ניתן לראות בחישוב תשואה ל- 3 שנים שהפער החיובי בתשואה אשר מציג בית ההשקעות בחישוב תשואה ל- 5 השנים האחרונות, לא חזר על עצמו.
יבחן הציבור וישפוט אם הפער המוצג בטבלת התשואות לחמש שנים לטובת מור, הוא רלוונטי או לא.


השאירו פרטים, ומשווק פנסיוני אובייקטיבי, יחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית להפקדה לקופת גמל להשקעה, המנוהלת בבתי ההשקעות המובילים בישראל.
נצלו את ההטבות והיתרונות של יעוץ מקצועי ואובייקטיבי.
דמי ניהול תחרותיים, שקיפות, התאמה של ההפקדות לתזרים שלכם, מיפוי סיכונים, וניצול של יתרונות המס.

הכל כמובן ללא התחייבות, וללא עלות מצדכם.


    קופת גמל להשקעהפוליסת חיסכון



    שנת 2023, היתה שנה של עליות בשוק ההון (בעיקר בשווקי חו”ל),
    מה יקרה לכסף שלכם ב-2024? 

    אם תצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, אנחנו נדאג שתישארו מעודכנים.



    איך תיגמר שנת 2024? עליות או ירידות? אף אחד לא באמת יודע…
    אבל אם אתם חושבים שזאת הזדמנות טובה לממש רווחים, ולהעביר את הכסף לאפיקים פחות מסוכנים, אנחנו מפנים אתכם למאמר שפירסמנו בעבר: איך להגן על הכסף שלכם מפני הפסדים.


    לקריאה נוספת:


    נתוני התשואות והאחזקות המוצגים באתר מיי גמל.נט, מקורם במאגרי המידע הממשלתיים השונים של משרד האוצר ו- רשות שוק ההון, בפרט אתרי גמלנט, ביטוח נט, ו- פנסיה נט, הנגישים לציבור.


    מחשבה 1 על “סיכום שנת 2023 בפנסיה בגמל ובהשתלמות”

    כתיבת תגובה