עדכון תשואות ספטמבר: בתקופות של עליות וירידות, מי מוביל בטווח הארוך?

שלום לכולם.
כלל ידוע, שחודש ספטמבר הוא סטיטסטית חודש לא טוב לשוק ההון.
למרות זאת, מעט מאוד משקיעים ציפו שהמדדים המובילים בארץ יאבדו בחודש ספטמבר 9% מערכם.
לעומת חודש אוגוסט, בו עלו משמעותית מדדי המניות בארץ בהשוואה לירידות בשווקי העולם, בחודש ספטמבר, המניות שלנו חטפו יחד עם שאר מדדי המניות בעולם.
מדד ה- S&P500 ירד בספטמבר בכ- 9.3%, ומדד הנאסד”ק ירד בכ- 10.6%.
מי שכרגיל עולה כשכולם ירדו הוא כמובן הדולר האמריקאי, אשר התחזק כמעט מול כל המטבעות האחרים בעולם, ומול השקל התחזק בספטמבר במעל 7%.
מתחילת השנה עד לסוף ספטמבר, התחזק הדולר בכמעט 15%, כאשר ה- S&P500 והנאסד”ק ירדו בתקופה זו בכ- 24.8%, ו-32.8%, בהתאמה.
גם בשווקי אגרות החוב, שם נמצאות ההשקעות שנחשבות לפחות מסוכנות, נרשמו ירידות שערים בספטמבר. מתחילת השנה רשמו שערי האגח ירידות שערים חזקות אשר לעיתים האפילו על ירידות השערים במדדי המניות.
עליית הריבית המהירה בארץ ובחו”ל, פשוט עשו שמות בשערי אגרות החוב הארוכות.
אגחים קונצרנים וממשלתיים ארוכים, ירדו מתחילת השנה, יותר ממדדי המניות המובילים.

תרשו לנו להתחיל מהחדשות הטובות לחוסכים של אלטשולר-שחם: התשואות החודשיות של אלטשולר, מתחילות סוף סוף להתקרב לממוצע הקטגוריה, החדשות הרעות: גם בספטמבר הם עדיין במקום האחרון.
גם מדו”ח ההעברות שמפרסמות החברות המנהלות כל חודש, ניתן לראות שקצב ההעברות לגופים מתחרים מאלטשולר-שחם ירד בקצב של 5-5.5 מיליארד ש”ח, לקצב העברות של 2.6 מיליארד ש”ח, בחודש ספטמבר.

בתקופה האחרונה ראינו עליות וירידות משמעותיות בשוק ההון, מה שגרם לתנודתיות משמעותית בין המיקומים בטבלת התשואות בטווח הקצר, לכן בחרנו הפעם להתרכז דווקא בטווח הארוך של חמש השנים האחרונות.
טווח זה כולל עליות, ירידות, תקופות של גאות בשווקים ותקופות של שפל, קורונה, משבר אנרגיה, את עליות הריבית של 2018, ירידות הריבית של 2020, ואת עליות הריבית של 2022.

בענף קרנות ההשתלמות של המסלול הכללי, בחישוב תשואה מצטברת בחמש השנים האחרונות, תופסת את המקום הראשון, כלל השתלמות כללי עם תשואה מצטברת של כ- 27.7%.
גם בחישוב תשואה מצטברת בשלוש שנים האחרונות ובשנה האחרונה, נמצאת קרן ההשתלמות הכללית של כלל במקומות 4-3 הגבוהים, בהתאמה.

בענף קרנות ההשתלמות המתמחות בהשקעה במניות, ממשיך להחזיק במקום הראשון בית ההשקעות אנליסט, עם קרן ההשתלמות אנליסט השתלמות מניות, שצברה בחמש השנים האחרונות תשואה של מעל 50%, ונמצאת בפער של מעל 10% מקרן ההשתלמות ילין לפידות קרן השתלמות מסלול מניות, של בית ההשקעות ילין לפידות, שנמצאת במקום השני עם תשואה של 39.75%.קרן השתלמות מניות 5 שנים ספטמבר 2022‎‎

בענף קופות הגמל המותאמות לגיל החוסך, ניתן לראות שקבוצת הגיל עם ממוצע התשואות הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות, היא קבוצת הגיל של המשקיעים הצעירים יחסית- עד גיל 50.
התשואה הממוצעת לחוסכים עד גיל 50 בחמש שנים האחרונות, עומדת על תשואה מצטברת של כ- 18.85%, כשאחריה בפער של כ- 1.4% נמצאת קבוצת הגיל של חוסכים בגילאי 50-60, עם תשואה מצטברת של 17.45%.קופות הגמל להשקעה מסלול מותאם גיל 2022 ספטמבר‎‎
אחרי שתיהן, בפער משמעותי נמצאת קבוצת הגיל האחרונה של החוסכים מעל גיל 60, עם תשואה מצטברת של 10.6%, בלבד.
חשוב שנבין, המטרה של החיסכון מותאם הגיל, היא להקטין את הסיכון ככל שהחוסך מתקרב לגיל פרישה לגמלאות. לעיתים כמו בדוגמא שלנו,  זה פוגע בתשואה שיכלו להשיג החוסכים הותיקים.  מטרת המהלך היתה ונשארה, להוריד את הסיכון לחוסכים הללו, ולא להביא להם תשואה מקסימלית.

כמו בקרנות ההשתלמות המנייתיות, גם בין קופות הגמל המנייתיות, תופס את המקום הראשון בית ההשקעות אנליסט עם קופת הגמל אנליסט גמל מניות, עם תשואה מצטברת של מעל 51%, ובפער גדול של כמעט 12% מ- ילין לפידות קופת גמל מסלול מניות שנמצאת במקום השני.

גמל להשקעה כללי חמש שנים ספטמבר 2022‎‎בענף קופות הגמל להשקעה, במסלול הכללי, בחישוב תשואה מצטברת בחמש שנים האחרונות, ממשיך להוביל במקום הראשון בית ההשקעות אנליסט עם תשואה מצטברת של כמעט 24% בקופת הגמל להשקעה אנליסט קופת גמל להשקעה כללי. במקום השני, בפער משמעותי של כ- 2% נמצאת קופת הגמל להשקעה כלל גמל לעתיד כללי, עם תשואה מצטברת של כ- 22%.

גמל להשקעה מניות חמש שנים ספטמבר 2022‎‎גם בענף קופות הגמל להשקעה המתמחות בהשקעה במניות, ממשיכים אנליסט וילין לפידות, לתפוס את המקום הראשון והשני עם אנליסט קופת גמל להשקעה מניות שהשיגה תשואה של כ- 49.7%, כ- 11% יותר מ-ילין לפידות קופת גמל להשקעה מסלול מניות שנמצאת במקום השני.

פוליסות חיסכון כללי תשואה חמש שנים ספטמבר 2023‎‎ענף פוליסות החיסכון , הוא ענף שגייס בעבר הרבה מאוד כסף.
כאשר הושקו ע”י שר האוצר לשעבר כחלון, קופות הגמל להשקעה בהם דמי הניהול נמוכים יחסית לפוליסות החיסכון, פגע המהלך באטרקטיביות של פוליסות החיסכון עבור המשקיעים, והגיוסים אליהם פחתו משמעותית, ועדיין מדובר בענף המאגד מיליארדים רבים של נכסים לעשרות אלפי חוסכים.
בענף פוליסות החיסכון במסלול הכללי, תופסת את המקום הראשון בחישוב תשואה מצטברת בחמש שנים האחרונות הפניקס מסלול השקעה כללי, עם תשואה מצטברת של 31.8%.

‏פוליסות חיסכון מניות חמש שנים תשואה ספטמבר 2022‎‎בין פוליסות החיסכון המתמחות בהשקעה במניות, תופסת את המקום הראשון הכשרה חברה לביטוח בע”מ -מנוהל באמצעות מיטב ניהול תיקים בע”מ- מניות, עם תשואה מצטברת של כמעט 51.5%, ובפער של כמעט 12% מ- הכשרה חברה לביטוח בע”מ – בסט אינווסט – ילין לפידות -מניות, שנמצאת במקום השני עם תשואה מצטברת של כ- 39.6%.

ניצלנו את ההזדמנות ובדקנו אם באמת יש עדיפות למשקיעים בקופות גמל להשקעה ע”פ המשקיעים בפוליסות חיסכון לאור דמי הניהול הנמוכים יותר בקופות הגמל להשקעה.

התחלנו בבדיקה של ממוצע התשואות המצטברות של פוליסות החיסכון, מול ממוצע קופות הגמל להשקעה.
פוליסות החיסכון במסלול הכללי השיגו בממוצע, תשואה מצטברת של כ- 21.6% בחמש השנים האחרונות, בעוד קופות הגמל להשקעה השיגו תשואה ממוצעת של 16.4% בלבד.
לעומת פער של פחות מ- 0.3% בדמי הניהול הממוצעים בשני הענפים (לטובת קופת הגמל להשקעה), הבחירה המשתלמת יותר במסלול הכללי היתה בממוצע, פוליסות החיסכון.

במסלול המנייתי, עומד ממוצע התשואות לחמש שנים בקופות הגמל להשקעה על כ- 30%.
ממוצע התשואות של פוליסות החיסכון המנייתיות בחמש השנים האחרונות עומד על 31.7%.
גם כאן עומד הפער בדמי הניהול על קצת פחות מ- 0.3%.
בחישוב תשואה מצטברת בטווח ארוך של חמש שנים האחרונות, במסלול המנייתי, לא מצאנו עדיפות מובהקת בין השקעה בקופת גמל, להשקעה בפוליסת חיסכון.

יש הבדלים נוספים בין קופות גמל להשקעה לפוליסות חיסכון, לכן כמו תמיד, בכל שינוי או החלטה משמעותית בנוגע לכספי החיסכון שלכם, אנחנו ממליצים לכם להתייעץ גם עם איש מקצוע מוסמך- היועץ הפנסיוני שלכם.
זה תמיד ללא התחייבות, וברוב מכריע של המקרים, גם ללא עלות לחוסך.


השאירו פרטים, ומשווק פנסיוני אובייקטיבי, יחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית להפקדה לקופת גמל להשקעה, המנוהלת בבתי ההשקעות המובילים.
הכל כמובן ללא התחייבות, וללא עלות מצדכם:


    קופת גמל להשקעהפוליסת חיסכון



    קרנות הפנסיה לחוסכים בני 50 ומטה, ירדו בחודש ספטמבר בממוצע בכ- 4% (כ- 0.7% פחות מקופות הגמל המותאמות לחוסכים בגיל הזה).
    קרנות הפנסיה לחוסכים בני 50-60 ירדו בכ- 3.4% (כ- 0.5% פחות מקופות הגמל לחסוכים בקבוצת הגיל הזו) , וקרנות הפנסיה לחוסכים מעל גיל 50 ירדו בכ- 2.5% (כ- 0.16% מקופות הגמל המותאמות לחוסכים בקבוצת גיל זו).
    בחישוב  תשואה מצטברת בחמש השנים האחרונות, תשואת קרנות הפנסיה כמובן גבוהות יותר משמעותית, לאור האג”ח המיועדות שהונפקו להן בעבר.


    מיי גמל.נט, מפעיל גם מנוע חכם להשוואת תשואות קרנות פנסיה.
    היחיד בישראל שמפריד עבורכם את המסלולים השונים, ומאפשר לכם לעשות השוואה נכונה, בין הקרנות השונות בהתאם לפרופיל הסיכון, לגיל החוסך, ולגובה ההפקדה לקרן.
    רוצים לדעת מה עשתה קרן הפנסיה שלכם? היכנסו לדף קרנות הפנסיה, של מיי גמל נט.




    מה הסיפור עם התשואות של אלטשולר-שחם?
    אנליסט ימשיך להוביל את המסלולים המנייתיים?
    מה יעשו קרנות הפנסיה ללא האג”ח המיועדות?

    אם תצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, אנחנו נדאג שתישארו מעודכנים.



    אהבתם את המאמר? הוא עזר לכם? שתפו אותו בפייסבוק, כדי שגם החברים שלכם יכירו אותו.
    יש לכם עוד שאלות? אתם חושבים שיש מה לשפר?
    שתפו אותנו בתגובה או במייל. בשביל זה יש את מיי גמל.נט .


    איך תיגמר שנת 2022? עליות או ירידות? אף אחד לא באמת יודע…
    אבל אם אתם חושבים שזאת הזדמנות טובה לממש רווחים, ולהעביר את הכסף לאפיקים פחות מסוכנים, אנחנו מפנים אתכם למאמר שפירסמנו בעבר: איך להגן על הכסף שלכם מפני הפסדים.


    לקריאה נוספת:

    מה הם הכללים החשובים בהשוואה נכונה של קרן השתלמות?

    איך בוחרים קרן השתלמות?

    מה עדיף, קרן פנסיה ביטוח מנהלים או קופת גמל?

    חיסכון לילדים, איך ואיפה כדאי לחסוך לילדים שלנו.

    היתרונות של קופת גמל להשקעה


    נתוני התשואות והאחזקות המוצגים באתר מיי גמל.נט, מקורם במאגרי המידע הממשלתיים השונים של משרד האוצר ו- רשות שוק ההון, בפרט אתרי גמלנט, ביטוח נט, ו- פנסיה נט, הנגישים לציבור.


    כתיבת תגובה