מהו תיקון 190 ואיך לנצל את הטבת המס הגדולה שהוא מעניק לפני הפרישה

תיקון 190 היא תיקון חקיקה מאוד חשוב המשפיע על אפשרויות החיסכון וההשקעה של אזרחים מבוגרים אשר הגיעו לגיל פרישה. 
התיקון מעניק הטבות מס משמעותיות מאוד לחוסכים ואף ליורשיהם, ולכן חשוב להכיר אותו. 
תיקון 190 נכנס לתוקף בתחילת שנת 2012 לאחר שאושר בוועדת הכספים של הכנסת.

בעזרת תיקון 190, יכולים החוסכים לאחר התחשבנות עם רשויות מס הכנסה, להעביר את הכספים שהופרשו להם לפיצויים לקופת גמל חדשה (או פוליסת חיסכון) על שמם, בהפקדה חד-פעמית.
הכספים יושקעו בשוק ההון, ובהתאם למדיניות ההשקעות של קופת הגמל או פוליסת החיסכון הנבחרת, כספי הפיצויים יוכלו להמשיך לצבור רווחים בפטור ממס עד למשיכה.
עד לסכום מסויים בשנה, יוכלו החוסכים גם למשוך חלק מהכספים שהופקדו לקופת הגמל או פוליסת החיסכון, ועדיין לקבל פטור מלא ממס על המשיכה.


לפני שנכנס התיקון לתוקף עמדו בפני הפורשים לגמלאות (גבר מגיל 67 ואישה מגיל 62), שתי אפשרויות כיצד לנהוג בכספי הפיצויים שלהם:

  1. למשוך את כספי הפיצויים, תוך תשלום מס על החלק שאינו פטור ממס.
    המס יחושב כהכנסה מעבודה תחת מדרגות המס המקובלות של מס הכנסה ועד לתקרה של 50% מס שולי במדרגה העליונה.
  2. להותיר את כספי הפיצויים (חלקית או במלואם) בקופת גמל אשר תשלם להם בעתיד קיצבה, ללא אפשרות למשוך את הפיצויים הללו בעתיד באופן נזיל (מסלול הוני).

כיום, לאחר כניסתו לתוקף של תיקון החקיקה המכונה תיקון 190, יכול החוסך או החוסכת לאחר התחשבנות עם רשויות מס הכנסה, להעביר את הכספים שהופרשו להם לפיצויים לאפיק חסכון המיועד לגיל פרישה – קופת גמל או לאפיק חסכון והשקעה אחר – פוליסת חיסכון, אשר שניהם יהיו חסומים להפקדות חדשות, ובשניהם יוכלו להמשיך לצבור רווחים.

לאחר שהופקדו הכספים לפי תיקון 190 ונערכה התחשבנות מול רשויות המס, המעבר של כספי החסכון בין קופות גמל או פוליסות החיסכון, בין מסלולים שונים בתוך קופת הגמל או פוליסות החיסכון ואף מעבר של הכספים בין קופת גמל לפוליסת ביטוח מנהלים- הכל פטור ממס לחלוטין.
הכספים יכולים לעבור מהשקעה אחת להשקעה אחרת, בלי לשלם מס, להמשיך לצבור רווחים ולהינות מאפקט הדומה לאפקט הריבית דריבית, המגדיל את פוטנציאל הרווח של החוסך באופן משמעותי לאורך השנים.

חוסך או חוסכת שיבחרו לקבל קצבה חודשית מקופת הגמל או פוליסת החיסכון שהפקידו לתוכה את כספי הפיצויים לפי תיקון 190, יוכל תחת תנאים מסויימים המפורטים בהמשך, לקבל קצבה פטורה לחלוטין ממס הכנסה וממס רווחי הון.

אם וכאשר בכל זאת ירצו החוסך או החוסכת למשוך את הכספים באופן נזיל (הוני), הם יצטרכו לשלם מס של 15% על הרווח הנומינלי בלבד.

על מנת למשוך את הכספים באופן נזיל, על החוסך או החוסכת שהגיעו לגיל פרישה להראות כי יש להם פנסיה בגובה של כ- 4,400 לפחות.

אם בעתיד ירצו החוסך או החוסכת למשוך את הכספים כקיצבה (לפי המקדם האקטוארי שיהיה נהוג בזמן המשיכה), הם יכולו למשוך את הכספים בפטור מלא מתשלום מס עד לגובה 49% מ-“הקצבה המזכה”.

תיקרת “הקיצבה המזכה” לשנת 2024 היא בסך של 9,430 ₪, ולכן תקרת הפטור ממס למי שהגיע לגיל פרישה ובוחר כיום למשוך את כספי הפיצויים שלו כקיצבה עומדת על כ- 4,9043 ₪ בחודש.

אם הקצבה שיקבל החוסך מקופת הגמל גבוהה יותר מתקרת הפטור, הוא ישלם מס רק על החלק שמעל התקרה, לפי מדרגות המס המקובלות (במדרגה הנמוכה ביותר 10%, ובגבוה ביותר- 50%).

בנוסף, יכול החוסך לבצע היוון של הקצבה, תחת ההנחה שהוא הגיע לגיל המתאים ויש ברשותו מקורות הכנסה נוספים מעל להכנסה המינימלית שתיקבע.

החוסך או החוסכת יוכלו להוריש את הסכום הצבור בקופת הגמל או פוליסת ביטוח המנהלים ליורשיהם או לשארים אחרים לפי בחירתם. היורשים או השאירים יוכלו למשוך אותו תחת תשלום מס או להשאיר אותו בקופת הגמל ליום שיגיעו הם לגיל פרישה ולנצל גם הם את הטבות המס הגלומות בתיקון 190.

להסבר מקיף, פשוט ומובן בנושא תיקון 190 -> השאירו פרטים ומשווק אובייקטיבי יחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית וייעוץ מקצועי המותאם עבורכם, ללא עלות וללא התחייבות:


    העברה בין דורית של כספי החיסכון אשר הופקדו תחת תיקון 190:
    חוסך או חוסכת שנפטרו והפקידו כספים בקופת גמל או פוליסת חיסכון, יכולים להוריש את הכספים שנצברו תחת תיקון 190, ליורשים שלהם בפטור מלא ממס רווחי הון.

    אם החוסך או החוסכת נפטרו לפני שהגיעו לגיל 75, היורשים המוגדרים הרשומים בקופת הגמל או פוליסת החיסכון, יוכלו למשוך את הכספים או להעביר אותם לרשותם בפטור מלא ממס רווחי הון.

    אם החוסך או החוסכת נפטרו לאחר שהגיעו לגיל 75, היורשים המוגדרים הרשומים בקופת הגמל או פוליסת החיסכון, יוכלו למשוך את הכספים במשיכה הונית אחת ולשלם מס מופחת של 15% על הרווח הנומינאלי, במקום מס רווחי הון של 25% על הרווח הריאלי (הרווח הנומינלי בניכוי האינפלציה).
    אם יבחרו היורשים לא למשוך את הכסף ולהעביר את קופת הגמל או פוליסת החיסכון על שמם, או לקבל את הכסף כקיצבה הן, יכולו לעשות זאת בפטור מלא ממס, תחת הטבות המס של כל חוסך אשר הפקיד כספים תחת תיקון 190.

    נרחיב בקצרה על הפטור ממס על פנסיה חודשית:
    פנסיה חייבת במס בישראל כמו כל הכנסה אחרת מעבודה, בהתאם למס שולי התלוי במדרגות המס של רשויות מס הכנסה.
    ניתן לקבל פטור מקצבה חודשית המשולמת לפנסיונר (מכח קצבת נכות/אבדן כושר עבודה לנכה בדרגת נכות צמיתה של 75% לפחות, או הגעה לגיל גמלאות).
    הטבות המס המאושרות למקבלי קצבת פנסיה הן בהתאם לתיקון 190 וסעיף 9א לפקודת מס הכנסה.
    גובה הפטור על קצבה מזכה (נכון לשנת 2024, 9,430 ש”ח בחודש), הוא 52%.
    כלומר ניתן לקבל פטור מלא ממס על הכנסה של עד 4,904 ש”ח בחודש, מפנסיה.
    ב 1.1.2025 תעלה תקרת הפטור על קצבה מזכה ל- 67%, כ- 6,300 ש”ח ביחס לקצבה המזכה של 2024.

    תקרת הפטור לא כוללת נקודות זיכוי המגיעות לכם, ומעניקות הטבת מס נוספת של 242 ש”ח לכל נקודת זיכוי (נכון לשנת 2024).

    שימו לב: כל משיכה של פיצויים בפטור ממס שתעשו במהלך 32 שנות העבודה שקדמו לגיל הזכאות שלכם לקבלת הפטור, יקטינו את הפטור המגיע לכם על הקצבה המזכה, בהתאם לנוסחת הקיזוז של מס הכנסה.

    לסיכום: תיקון 190 הוא מכשיר חשוב לחסכון והשקעה עבור הפורשים לגמלאות אשר יש להם הכנסה נוספת.

    בתיקון 190 גלומה הטבת מס מאוד משמעותית אך היא אינה פשוטה ואף לוקחת בחשבון כספי פיצויים שמשכתם בעבר הרחוק. לכן, חשוב להתייעץ עם יועץ-מס או סוכן פנסיוני מורשה כאשר הגעתם לגיל פרישה, ולבדוק כיצד תוכלו לנצל את הטבות המס באופן הטוב ביותר.
    שימו לב, להחלטה זו משמעות כלכלית מהותית וחשובה.



    הבהרה: המאמר נכתב כשרות לגולשים.
    במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי חוק, ושינויים אחרים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לביצוע פעולה כלשהי בכל סוג נכס, כולל בקופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות, כל מכשיר חיסכון
    או נייר ערך אחר, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני, המתחשב בנתונים ובצרכים הייחודיים של כל אדם, או התייחסות להיבטי מיסוי שונים.

    7 מחשבות על “מהו תיקון 190 ואיך לנצל את הטבת המס הגדולה שהוא מעניק לפני הפרישה”

    1. שלום רב
      שאלתי היא:אני בן 65,פרשתי בפרישה מוקדמת ב-2009.(מאז לא בוצעו הפקדות בק.הגמל)
      האם לאור תיקון 190 אני יכול לבצע הפקדות באופן אישי?

      תודה

      הגב
    2. כן. שוב, מאחר ויש כאן לא מעט פרמטרים שיש לבחון, מומלץ לפנות ליועץ פנסיוני מוסמך על מנת לנצל את הטבות המס באופן מקסימלי.

      הגב
    3. שאלתי
      אני בן 62 ועדיין לא יצאתי לפנסיה
      הפנסיה הצפויה בגיל הפרישה גבוהה משמעותית מפנסית המינימום הנדרשת לפי סעיף 190
      האם אני יכול להפקיד כספים בקופת גמל ולהנות מההטבות על פי הסעיף למרות שעדיין איני פנסיונר?

      הגב
    4. אשמח להבהרה לגבי מיסוי בהורשה של כספים הנמצאים בקופ”ג תחת תיקון 190 כשהנפטר עבר את גיל 75:
      1. מהם תנאי המשיכה והמיסוי
      2. האם תנאי המשיכה והמיסוי זהים הן לחלק הכסף המסווג במעמד קצבה מזכה’ הן לחלק המסווג במעמד קצבה מוכרת והן לרווחיהם
      3. האם תנאי המשיכה והמיסוי תלויים בגיל היורש

      תודה!

      הגב

    כתיבת תגובה