איך לבחור קרן השתלמות מובילה

שלום לכולם,

להרבה מהשכירים והעצמאים בישראל יש קרן השתלמות.

מדובר באחד מאפיקי החיסכון הפופולרים בישראל.

הסיבה היא כמובן הטבת המס היחודית, הגלומה בהשקעה בקרן השתלמות.

הכסף שמפריש המעסיק, הכסף שמפריש השכיר, והרווח שנצבר על ההשקעה (הכל כמובן עד התקרה המותרת), כולם פטורים ממס, אחרי שש שנים של השקעה (ולפעמים אפילו פחות).

הרבה פעמים שואלים אותנו איך לבחור קרן השתלמות מתאימה, או מהי קרן ההשתלמות ה-“טובה ביותר”. במאמר זה ננסה לכוון אתכם, ולהסביר כיצד לבחור משלל קרנות ההשתלמות שפועלות בישראל, דווקא את זו שבסבירות גבוהה תתאים לכם.

בישראל פועלות מעל 200 קרנות השתלמות, לחלקן כולכם יכולים להצטרף, ולחלקן יכולים להצטרף רק עובדות ועובדים של סקטור או מפעל מסויים. כגון: קרן השתלמות לאחים ואחיות, או קרן השתלמות לעובדי מדינה, או קרן השתלמות לעובדי התעשיה האווירית.


הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, ונוכל לעדכן אתכם בכל מה שחדש ומשפיע על קרן ההשתלמות, פוליסת החיסכון, קרן הפנסיה, וקופת הגמל שלכם.


נקדים ונאמר:

בחירת קרן ההשתלמות היא הזכות שלכם על פי חוק, ורק שלכם.

אף אחד אחר, לא יכול לכפות עליכם להפקיד לקרן השתלמות מסויימת או לחברת ניהול קרנות מסויימת, בניגוד לרצונכם.  לא המעסיק, לא הסוכן הפנסיוני שמייעץ לכם, ולא מישהו מטעמם.

שלב ראשון בבחירת קרן השתלמות: בחירת רמת הסיכון של קרן ההשתלמות שלכם.

חברה המנהלת קרנות השתלמות, מפעילה מספר קרנות השתלמות המנוהלות בפרופיל סיכון שונה, כדי שתתאים ללקוחות המעוניינים לקחת יותר או פחות סיכון, בכסף שהם חוסכים בקרן ההשתלמות.

חברה המנהלת קרנות השתלמות תפעיל גם קרן השתלמות בסיכון יחסית גבוה (לדוגמה: קרן המשקיעה אחוז גבוה מסך הנכסים שלה במניות), קרן השתלמות בסיכון בינוי, וגם קרן השתלמות בסיכון יותר נמוך (לדוגמה: קרן אשר אינה משקיעות בכלל במניות).

לכן, אנחנו במיי גמל נט, ריכזנו את כל קרנות ההשתלמות הקיימות בישראל, וסידרנו אותן בקבוצות השוואה נפרדות, ממוינות לפי רמת סיכון ולפי אפיק ההשקעות המרכזי.

עכשיו, אתם יכולים להשוות בצורה ברורה וקלה את התשואות והרווחים שקרנות ההשתלמות השיגו לחוסכים שלהן, ביחס לרמת סיכון של ההשקעות שלהן, או ביחס לאפיק ההשקעה הייחודי שהן פועלות בו.

לאחר שבחרתם את רמת הסיכון שאתם רוצים, או את אפיק ההשקעות המרכזי שאתם מעוניינים להשקיע בו, אתם יכולים לראות בקלות בטבלאות התשואות איזו קרן השתלמות נמצאת במקום הראשון בחישוב תשואה מצטברת לתקופות זמן ארוכות או בינוניות, ומה הפער בינה לבין המתחרות שלה.

להלן דוגמה לטבלת השוואת קרנות השתלמות בקבוצת כללי:


(לכל הטבלאות עברו לתחום השוואת קרנות השתלמות במיי גמל נט.


קרנות ההשתלמות מתחלקות לשלוש רמות  סיכון עיקריות: גבוהה / נמוכה / בינונית.

ככל שרמת הסיכון של קרן ההשתלמות גבוהה יותר, כך פוטנציאל התשואה שלה גבוה יותר.
זה לא אומר שהיא בהכרח תרוויח יותר.

המשמעות היא שבתקופות של רווחה ועליות שערים בבורסה, קרנות הההשתלמות בסיכון הגבוה יניבו לחוסכים שלהן יותר רווח מקרנות השתלמות שנמצאות ברמת סיכון בינונית או נמוכה, ולהיפך.

1. קרנות השתלמות ברמת סיכון גבוהה:

קרנות השתלמות שאפיק ההשקעות המוביל שלהן (75% ומעלה מסך הנכסים) הוא מניות, ולצידן קבוצה נוספת של קרנות השתלמות המחזיקות בעקביות אחוז גבוה של מניות או נכסי סיכון אחרים.
קרנות ההשתלמות המתמחות בהשקעה במניות נחשבות לקרנות ההשתלמות ברמת הסיכון הגבוהה ביותר מבין קרנות ההשתלמות.


2. קרנות השתלמות ברמת סיכון בינונית:

קרנות השתלמות אלו, לא מתחייבות לאפיק השקעה ספציפי, אלא מפזרות את עיקר השקעותיהן בין אגרות חוב ממשלתיות, קונצרני, הלוואות שונות, ומניות.

קרנות השתלמות אלו המשוייכות למסלול השקעות המכונה “כללי”, מאוד פופולריות בקרב המשקיעים בישראל, ומהוות מעל 95% מהנכסים של כל קרנות ההשתלמות בישראל.

ברמת סיכון בינונית תוכלו גם למצוא את אחד המסלולים הצומחים בקרנות ההשתלמות: המסלול ההלכתי.


המסלול ההלכתי, הוא מסלול שמדיניות ההשקעה של שלו קיבלה אישור הלכתי (“היתר עיסקא”) סמכות רבנית מוכרת, בהתאם לכללי ההלכה היהודית.

מסלולים אלו לרוב, הם פחות מסוכנים מהמסלול הכללי, ולאורך זמן, הם עולים פחות מהמסלול הכללי, וגם יורדים פחות.

מסלולים אלו המיועדים בעיקר לחוסכים דתיים, מוגבלים הרבה יותר בבחירת ההשקעות שלהם, לעומת המסלולים הכללים, והם בד”כ יותר יציבים.


3. קרנות השתלמות ברמת סיכון נמוכה:

קרנות השתלמות המשקיעות את נכסיהן באגרות חוב ממשלתיות בלבד או מפזרות את השקעותיהן בין אגרות חוב ממשלתיות לאגרות חוב של חברות, ןמשקיעות רק אחוז נמוך יחסית במניות (או כלל לא משקיעות במניות), מסווגות כקרנות השתלמות ברמת סיכון נמוכה.

קרנות ההשתלמות ה-“כספיות”, הן קרנות ההשתלמות ברמת הסיכון הנמוך ביותר.

קרנות אלו משקיעות בפיקדונות קצרי טווח בבנקים, באגרות חוב ממשלתיות קצרות טווח (בדר”כ הנפרעות בטווח זמן של 3 חודשים), ובמק”מ שמנפיק בנק ישראל.

שימו לב שככל שהאפיק המרכזי של קרן ההשתלמות יותר “סולידי” (או במילים אחרות- פחות מסוכן), יש לתת יותר משמעות- לגובה דמי הניהול שאתם משלמים.

בקרנות ההשתלמות הכספיות לדוגמא, דמי הניהול במשך שנים ארוכות, היו גבוהים יותר מהתשואה שהרוויחה קרן ההשתלמות הכספית לחוסכים שלה.

קבוצה נוספת של קרנות השתלמות שכדאי שתכירו, הן קרנות השתלמות המתמחות בתחום מסויים, כגון: קרנות השתלמות המשקיעות רק במניות ובאג”ח הנסחרים בחו”ל, או קרנות השתלמות העוקבות אחרי מדד מניות או אג”ח מסוים בארץ ו/או בחו”ל.

חלק המסלולים הללו הם בסיכון גבוה וחלקם בסיכון נמוך, את כל הפרטים על הקרן או המסלול שאתם מתלבטים לגביו, תוכלו למצוא בתחום קרנות השתלמות באתר מיי גמל נט.

אפשרות נוספת לנסות להגביל את רמת הסיכון של קרן ההשתלמות שלכם, היא לבחור בקרנות השתלמות המוגבלות בשיעור החשיפה למניות (10%/15%/20%).


בניגוד לקרנות ההשתלמות במסלול הכללי, במסלול המוגבל באחוז המניות, החברה המנהלת את קרן ההשתלמות מתחייבת לרמה מקסימלית של חשיפה למניות מתוך סך הנכסים של הקרן.

ככל ששיעור המניות גבוה יותר, כך מקובל לחשוב שרמת הסיכון שקרן ההשתלמות נמצאת בו, גבוהה יותר.

גם את מסלולי ההשקעה המוגבלים בשיעור המניות, תוכלו למצוא בקלות בטבלאות פשוטות שהכנו עבורכם בדף קרנות ההשתלמות שלנו.

בחירת קרן השקעות מובילה

לאחר שהחלטתם מה רמת הסיכון שאתם רוצים, נותרה לכם המשימה של לבחור קרן השתלמות מובילה, מבין כל הקרנות השונות בקטגוריה.|אנחנו במיי גמל.נט, מציגים לכם את הנתונים שיסייעו לכם לקבל את ההחלטה:

הנתון הראשון שחשוב שתבחנו, היא התשואה.

נכון שתשואות עבר לא מנבאות בהכרח את העתיד, אבל הן אינדקטור מוביל בבחירה של קרן השתלמות שלכם, מאז ומעולם.

אנחנו במיי גמל נט, מציגים לכם את טבלת התשואות של קרנות ההשתלמות המובילות, מול המתחרות שלהן בקטגוריה.

הטווחים המוצגים לכם במרכת, הם טווחים קצרים של שנה, טווחים בינוניים של שלוש שנים, וטווחים ארוכים של חמש שנים.

נתון חשוב שכדאי שתכירו הוא: דמי הניהול הממוצעים.

דמי הניהול הממוצעים הם פרמטר חשוב, דרכו תוכלו לדעת כמה גבוהים או נמוכים דמי הניהול שאתם משלמים לקרן ההשתלמות שלכם ביחס לממוצע שהיא גובה משאר החוסכים בקרן.

חשוב לזכור, שככל שהיתרה שחסכתם בקרן ההשתלמות נמוכה יותר, כך פוחת הסיכוי שיציעו לכם דמי ניהול הנמוכים מהממוצע.

נתון נוסף שחשוב שתכירו הוא מדד שארפ.

בלי להיכנס יותר מדי לחישובים מסובכים: מדד שארפ מודד את התשואה על השקעה ביחס הסיכון (המתבטא בסטיית התקן של התשואה).

נוסחת המדד מחשבת את הפער שבין תשואת ההשקעה לריבית חסרת סיכון, ומחלקת אותו בסטיית התקן של התשואה.

מדד שארפ הוא נתון מקובל להשוואה בין השקעות, כי הוא מודד את התשואה ביחס לסיכון שלוקח מנהל הקרן.

ככל שמדד שארפ חיובי וגבוה יותר, כך ניהול ההשקעות איכותי יותר.

כאשר מדד שארפ הוא שלילי (כאשר התשואה המצטברת היא שלילית), הנתון הזה הופך ללא רלוונטי.

אנחנו מבקשים להסב את תשומת לבכם לנתון נוסף, החשוב לדעתינו בבחירת קרן ההשתלמות, והוא: היקף הנכסים של הקרן.

ככל שקרן ההשתלמות קטנה יותר, קל לה להשיג תשואה יותר גבוהה בעזרת לקיחת סיכונים גבוהים יותר, אשר לא פעם מציגים תמונ המעוותת.

לאחר שהקרן מגיעה להיקף נכסים סביר, אנחנו רואים את התשואה שלה מתקרבת לתשואה הממוצעת בקטגוריה.

נשאיר אתכם עם טיפ אחרון להשקעה בקרנות השתלמות:

מאחר וקרן השתלמות היא אפיק בו הרווח פטור ממס, משתלם להשקיע בנכסים בעלי פוטנציאל רווח גבוה כמו מניות, דווקא בעזרת קרנות השתלמות.

יש לכם השקעות נוספות? קופות גמל להשקעה, פוליסות חיסכון, קרנות נאמנות?

תוכלו להגדיל את ההשקעה שלכם במניות ע”י הפקדה או העברה לקרן השתלמות מנייתית, והקטינו את ההשקעה שלכם במניות דרך אפיקי החיסכון האחרים.

כך תוכלו לשמור על אותה חשיפה למניות מסך הנכסים הכולל שלכם, ולהגדיל את הרווח הפוטנציאלי שלכם, ע”י ניצול מקסימלי של הפטור ממס.


מרגישים מבולבלים קצת מכל הנתונים?

אנחנו במיי גמל.נט תמיד ממליצים להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך- היועץ הפנסיוני שלכם, זה תמיד ללא התחייבות, וברוב מכריע של המקרים, גם ללא עלות לחוסך. השאירו פרטים, ומשווק פנסיוני או סוכן ביטוח מורשה, יחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית המותאמת לכם באופן אישי. הכל ללא התחייבות וללא עלות מצדכם:




    הצטרפו ל– “אזור האישישל מיי גמל נט, ותוכלו לקבל התראה ישירות למייל כאשר יעודכנו התשואות החודשיות של קופת הגמל, קרן ההשתלמות, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון, קרנות פנסיה, ותוכנית חיסכון לכל ילד שלכם.

     


    לקריאה נוספת:

     


    כתיבת תגובה