קרן פנסיה “ברירת מחדל”

הממונה על הביטוח והחיסכון במשרד האוצר- דורית סלינגר, פרסמה לאחרונה את שמות שני הזוכים במכרז להקמת קרן הפנסיה המוזלת המכונה גם: קרן פנסיה ברירת מחדל.

מכרז הקרנות המוזלות יצא לדרך כדי לתקן עיוות מתמשך בדמי הניהול בין עובדים צעירים או כאלה המועסקים במקומות עבודה קטנים, לעומת העובדים הוותיקים המועסקים במקומות עבודה מאוגדים וגדולים המאפשרים להם להתמקח עם הגופים המוסדיים המנהלים את קרנות הפנסיה ולהוזיל את דמי הניהול, לעיתים אף במחירים שנטען לא אחת שהם ברווחיות מאד נמוכה ואף ברמת רווחיות אפסית.

הפרשות לחיסכון פנסיוני היא חובה על-פי חוק, והיא מקיפה למעשה את כל ציבור השכירים במשק.
לכן, כדי לתקן את המצב הזה שבו העמיתים החלשים מסבסדים לכאורה את העמיתים החזקים והמאוגדים, באה קרן הפנסיה ברירת מחדל, לתקן וליצור לחץ על קרנות הפנסיה הגדולות להוריד את דמי הניהול גם ללקוחות ה-“קטנים”.

נקדים ונאמר שקרן הפנסיה ברירת מחדל פתוחה להצטרפות לכל עמית ובדמי ניהול הקבועים לעשר שנים. שתי הזוכות: הלמן אלדובי ודש מיטב, הציעו במכרז דמי ניהול הנמוכים משמעותית מהממוצע המקובל בקרנות הפנסיה הגדולות!

קרן פנסיה ברירת המחדל של הלמן-אלדובי, הציעה דמי ניהול של 0.001% מה-“צבירה” (כלומר מהסכום שנצבר בקרן הפנסיה של החוסך) ודמי ניהול של 1.49% מה-“הפקדה” (כלומר מההפקדות החודשיות השוטפות שמופרשות לקרן הפנסיה ע”י המעסיק והחוסך).

קרן פנסיה ברירת המחדל של מיטב-דש, הציעה דמי ניהול של 0.01% מהצבירה ודמי ניהול של 1.39% מההפקדה.

עדכון: החל מה- 1.11.2018, נוספו שתי קרנות פנסיה ברירת מחדל חדשות בדמי ניהול מוזלים, הפתוחים להצטרפות לכלל הציבור במשק.

לשם השוואה, מצ”ב טבלת דמי הניהול הממוצעים ששילמו החוסכים בקרנות הפנסיה הגדולות בשנת 2015, כפי שפורסמו במערכת ה-“פנסיה-נט”:

  דמי ניהול מהצבירה דמי ניהול מההפקדה
הראל פנסיה 0.29% 2.93%
כלל פנסיה 0.26% 3.22%
מבטחים החדשה 0.25% 3.04%
הפניקס פנסיה מקיפה 0.33% 3.98%
מגדל מקפת אישית 0.31% 3.32%
ממוצע 0.29% 3.30%

כפי שוודאי ניחשתם, ככל שמדובר בחוסך צעיר וללא צבירה, מבחינת דמי הניהול בלבד- קרן פנסיה ברירת המחדל העדיפה היא זו של מיטב-דש.

אם התחלתם עבודה במקום חדש, ולא בחרתם למלא טופס הצטרפות לאחת מקרנות הפנסיה הפעילות בשוק (או בחרתם לחדש את ההפקדות לקרן הפנסיה ממקום העבודה הקודם שלכם), אתם תצורפו באופן שרירותי לאחת משתי הקרנות ע”י המעסיק החדש שלכם.

כל שכיר במשק רשאי לבחור להצטרף לאחת משתי קרנות הפנסיה “ברירת מחדל” החדשות, וכל שעליו לעשות החל מה-1 לנובמבר, הוא לפנות ישירות לקרן הפנסיה ברירת מחדל של הלמן אלדובי או לקרן הפנסיה ברירת מחדל של מיטב דש למלא טופס הצטרפות, ולקבל את דמי הניהול המוזלים.

בעוד כשנתיים, ב-31 לאוקטובר 2018, יוצא משרד האוצר מכרז חדש, בו שוב יבחרו שתי זוכות להפעלת קרן פנסיה “ברירת מחדל” בדמי ניהול מוזלים וקבועים לעשר שנים.

פה המקום להזכיר ולומר כי דמי הניהול אינם השיקול היחיד.

התשואה שישיג עבורכם מי שמנהל את הפנסיה שלכם היא חשובה מאוד, ועל הזוכות במכרז חובת ההוכחה להראות כי איכות הניהול שלהן לא נופלת מאיכות הניהול של קרנות הפנסיה הגדולות, למרות דמי הניהול הנמוכים באופן משמעותי.

בנוסף, פרמטרים נוספים כמו האיתנות הפיננסית של קרן הפנסיה (הנובעת מגודלה וממספר העמיתים שלה) וכמובן איכות השירות שאתם מקבלים כאשר אתם פונים לקרן הפנסיה, חשובים גם הם, וצריכים להילקח בחשבון בתהליך הבחירה.

כמו תמיד, לפני כל החלטה משמעותית בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלכם, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך- היועץ הפנסיוני שלכם.

צוות מיי גמל נט ימשיך לעקוב אחרי השינויים הנוגעים לחיסכון הפנסיוני שלכם, ויעדכן אתכם במידת הצורך.


גם אם אין לכם מומחיות פיננסית, היכנסו לאתר לדף פנסיה באתר מיי גמל נט ותוכלו בקלות לראות מה עשה הכסף שלכם. בכל זמן, בכל מקום, במחשב, בסלולר, בטאבלט או במייל.

להלן דוגמא לטבלת השוואת קרנות פנסיה במסלול לבני 50 ומטה:


השוואה נעימה.



6 מחשבות על “קרן פנסיה “ברירת מחדל””

  1. האם ניתן להתיחס בנפרד לאלה שכבר מקבלים גמילה ולא צוברים מידי חודש כספים בקרן הפנסיה

    הגב
  2. תודה רבה. מעניין מאוד.
    האם יש קשר למה ששמעתי כי קרנות מוקפאות יועברו אוטומטית לקרן אחת ובכך יהיה קל יותר לעקוב אחרי מצב החיסכון ?
    האם כדאי ונכון לרכז את הקרנות במקום אחד ?
    תודה.

    הגב
  3. אני בדקתי ממוצעים של ה5 השנים האחרונות לדעתי זה מראה על ניהול תקין [יש בעיה עים הלמן אלדובי שהתשואה ה5 שנתית שלה נמוכה מאוד!לאומת דש שבה התשואה סבירה]…ניהול תקין זה לא להכניס אג”ח זבל והנפקות בסיכון
    שבעל החברה הוא חתם בהם ונותנות תשאות רעות ובסיכון גבוה או שיש לו הסכם הצלבה לרכישה בהנפקות כושלות עים בית השקעות אחר.

    הגב

כתיבת תגובה