משיכת קופת גמל ללא מס

הכספים שאנו חוסכים במוצרי החסכון לטווח ארוך הטובים ביותר שיש: קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי המנהלים (ביטוח מנהלים כבר לא פעיל היום לחוסכים חדשים), אינם מיועדים לשימוש לפני שהגענו לגיל פרישה. לכן, משיכה מוקדמת שלהם כרוכה בתשלום קנס בדמות מס של לפחות 35% מסכום המשיכה.

אולם, בתקנות מס הכנסה קיימות מספר אפשרויות למשיכת (מלאה או חלקית) הסכום שנצבר בקופת הגמל או קרן הפנסיה-פטור ממס, ע”י חוסך שנקלע למצוקה כלכלית בעקבות מצב של נכות קשה, הוצאות רפואיות חריגות או הכנסות מאד נמוכות.

משיכת קופת גמל ללא מס עקב הכנסות נמוכות:

אם במהלך חודש קלנדרי, סך הכנסות ברוטו המצטבר של החוסך ובת/בן הזוג, היו נמוכות משכר המינימום (כיום 4,650 ₪), הוא יכול להגיש הצהרה ישירות להנהלת קופת הגמל שלו (טופס 159א) בצירוף מסמכים רלוונטיים שיוכיחו את זכאות החוסך ופירוט הנכסים שברשותו וברשות בת/בן הזוג בבקשת למשוך את הכסף פטור ממס.

אם לחוסך או לבן/בת הזוג יש ילד מתחת גיל 18, רף ההכנסה המינימלית תעלה לגובה שכר המינימום כפול שתיים (כלומר 9,300 ₪).

על ההצהרה להיות מוגשת בטווח זמן של עד 60 יום מתום החודש הרלוונטי, והיא תקפה לשלושה חודשים ברציפות.

אם הנהלת קופת הגמל תאשר את הבקשה, היא תעביר את סכום ההפרש בין הכנסתם המצטברת של בני הזוג לבין ההכנסה המזערית (כאמור: 4,650 או 9,300 ₪, תלוי במצבם המשפחתי של בני הזוג) ישירות לחשבונם.

לדוגמא: אם סך ההכנסות המצטבר של החוסך ובת/בן זוגו בחודש מסוים עמדו על 5,000 ₪, ויש להם ילד מתחת לגיל 18, קופת הגמל יכול לאשר להם משיכה של 4,300 ₪ פטור ממס.

חשוב לציין: גם למס-ההכנסה שמורה הזכות לסרב להעברת הכסף.

משיכת קופת גמל ללא מס עקב הוצאות רפואיות חריגות:

אם במהלך שנה קלנדרית, ההוצאות הרפואיות ששילם החוסך, עבור טיפול רפואי בעצמו או בקרוב משפחתו שהוא: בת/בן זוגו, הוריו, סבו או סבתו, ילדיו וילדי בת/בן הזוג, ובני זוגם של כל אלה, היו גבוהות ממחצית הכנסתו (ברוטו) המצטברת של החוסך ושל בת/בן זוגו (ושל קרובו ובת/בן זוגתו של הקרוב אם מדובר במקרה וההוצאות הרפואיות ששילם החוסך היו עבור הקרוב), עליו לפנות לפקיד השומה בבקשה למשיכת קופת הגמל ללא מס (טופס 159) בצירוף המסמכים הרלוונטיים.

אם יחליט פקיד השומה לאשר את הבקשה, הוא יורה לקופת הגמל להעביר את הכסף ישירות לחשבון העמית, פטור ממס. הסכום הפטור במס יהיה עד לגובה ההוצאות הרפואיות ששילם החוסך עבור עצמו או עבור קרובו.

יש לציין שהוצאות על טיפולי שיניים, אינם מוכרות “כהוצאות רפואיות” לצורך בקשת משיכה זו.

משיכת קופת גמל ללא מס עקב נכות קשה:

אם לחוסך או לקרובו (כאמור: בת/בן זוגו, הוריו, סבו או סבתו, ילדיו וילדי בן/בת הזוג, ובני זוגם של כל אלה), נפסקה ע”י המוסד לביטוח לאומי דרגת נכות של 75% ומעלה, לצמיתות, לאחר הצטרפות העמית לקופת הגמל, הוא יכול לפנות בבקשה לפקיד השומה למשיכת קופת הגמל ללא מס (טופס 159), בצירוף המסמכים הרלוונטיים.

חשוב מאוד לציין שכספי הפנסיה והגמל מיועדים לשימוש בגיל פרישה ונהנים בטווח הארוך מיתרונות רבים כהשקעה לטווח ארוך ולכן לא מומלץ למשוך אותם, אלא אם כן מדובר ב-“מוצא אחרון”.

*אם לדעתכם יתכן ויש לכם או לקרוביכם שנפטרו כספים שהופקדו לקופות גמל ואיבדתם עימם קשר, אנו מפנים אותכם למאמר שפרסמנו ויסייע לכם – איתור כספים אבודים.

בברכה
צוות אתר מיי גמל-נט.


השאירו פרטים ומשווק פנסיוני בעל רשיון יחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית וייעוץ מקצועי, פשוט ומובן, ללא התחייבות וללא עלות.


    קופת גמל להשקעהפוליסת חיסכון



     

    למידע נוסף:

     

    כתיבת תגובה