מהו תיקון 190 ואיך לנצל את הטבת המס הגדולה שהוא מעניק לפני הפרישה

תיקון 190 היא תיקון חשוב המשפיע על אפשרויות החיסכון של אזרחים מבוגרים אשר הגיעו לגיל פרישה. התיקון מעניק הטבות מס משמעותיות לחוסכים ואף ליורשיהם, ולכן חשוב להכיר אותו: תיקון 190 נכנס לתוקף בתחילת שנת 2012.

בעזרת תיקון 190, יכולים החוסכים לאחר התחשבנות עם מס הכנסה, להעביר את הכספים שהופרשו לו לפיצויים לקופת גמל חדשה (או פוליסת ביטוח מנהלים) על שמם, בהפקדה חד-פעמית, ובה יוכלו להמשיך לצבור רווחים.


לפני שנכנס התיקון לתוקף עמדו בפני הפורשים לגמלאות (גבר מגיל 67 ואישה מגיל 62), שתי אפשרויות כיצד לנהוג בכספי הפיצויים שלהם:

  1. למשוך את כספי הפיצויים, תוך תשלום מס על החלק שאינו פטור.
  2. להותיר את כספי הפיצויים (חלקית או במלואם) בקופת גמל אשר תשלם להם בעתיד קיצבה, ללא אפשרות למשוך את הפיצויים הללו בעתיד באופן נזיל (מסלול הוני).

כיום, לאחר כניסתו לתוקף של תיקון 190, יכול החוסך או החוסכת לאחר התחשבנות עם מס הכנסה, להעביר את הכספים שהופרשו לו לאפיק חסכון המיועד לגיל פרישה – קופת גמל או לאפיק חסכון והשקעה אחר – פוליסת חיסכון, שניהם יהיו חסומים להפקדות חדשות, ובשניהם יוכלו להמשיך לצבור רווחים.

לאחר שהופקדו הכספים לפי תיקון 190 ונערכה התחשבנות מול רשויות המס, המעבר של כספי החסכון בין קופות גמל, בין מסלולים שונים בתוך קופת הגמל ואף בין קופת גמל לפוליסת ביטוח מנהלים- פטור ממס לחלוטין.

אם וכאשר ירצו החוסך או החוסכת למשוך את הכספים באופן נזיל (הוני), הם יצטרכו לשלם מס של 15% על הרווח הנומינלי בלבד.

על מנת למשוך את הכספים באופן נזיל, על החוסך או החוסכת שהגיעו לגיל פרישה להראות כי יש להם פנסיה בגובה של כ- 4,400 לפחות.

אם בעתיד ירצו החוסך או החוסכת למשוך את הכספים כקיצבה (לפי המקדם האקטוארי שיהיה נהוג בזמן המשיכה), הם יכולו למשוך את הכספים בפטור מלא מתשלום מס עד לגובה 49% מ-“הקצבה המזכה”.

תיקרת “הקיצבה המזכה” לשנת 2022 היא בסך של 8,660 ₪, ולכן תקרת הפטור ממס למי שהגיע לגיל פרישה ובוחר כיום למשוך את כספי הפיצויים שלו כקיצבה עומדת על כ- 4,243 ₪ בחודש.

אם הקצבה שיקבל החוסך מקופת הגמל גבוהה יותר מתקרת הפטור, הוא ישלם מס רק על החלק שמעל התקרה, לפי מדרגות המס המקובלות (במדרגה הנמוכה ביותר 10%, ובגבוה ביותר- 50%).

בנוסף, יכול החוסך לבצע היוון של הקצבה, תחת ההנחה שהוא הגיע לגיל המתאים ויש ברשותו מקורות הכנסה נוספים מעל להכנסה המינימלית שתיקבע.

החוסך או החוסכת יוכלו להוריש את הסכום הצבור בקופת הגמל או פוליסת ביטוח המנהלים ליורשיהם או לשארים אחרים לפי בחירתם. היורשים או השאירים יוכלו למשוך אותו תחת תשלום מס או להשאיר אותו בקופת הגמל ליום שיגיעו הם לגיל פרישה ולנצל גם הם את הטבות המס הגלומות בתיקון 190.

לסיכום: תיקון 190 הוא מכשיר חשוב לחסכון והשקעה עבור הפורשים לגמלאות אשר יש להם הכנסה נוספת.

בתיקון 190 גלומה הטבת מס מאוד משמעותית אך היא אינה פשוטה ואף לוקחת בחשבון כספי פיצויים שמשכתם בעבר הרחוק. לכן, חשוב להתייעץ עם יועץ-מס או סוכן פנסיוני מורשה כאשר הגעתם לגיל פרישה, ולבדוק כיצד תוכלו לנצל את הטבות המס באופן הטוב ביותר.
שימו לב, להחלטה זו משמעות כלכלית מהותית וחשובה.

להסבר מקיף, פשוט ומובן בנושא תיקון 190 -> השאירו פרטים ומשווק אובייקטיבי יחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית וייעוץ מקצועי המותאם עבורכם, ללא עלות וללא התחייבות:



    7 מחשבות על “מהו תיקון 190 ואיך לנצל את הטבת המס הגדולה שהוא מעניק לפני הפרישה”

    1. שלום רב
      שאלתי היא:אני בן 65,פרשתי בפרישה מוקדמת ב-2009.(מאז לא בוצעו הפקדות בק.הגמל)
      האם לאור תיקון 190 אני יכול לבצע הפקדות באופן אישי?

      תודה

      הגב
    2. כן. שוב, מאחר ויש כאן לא מעט פרמטרים שיש לבחון, מומלץ לפנות ליועץ פנסיוני מוסמך על מנת לנצל את הטבות המס באופן מקסימלי.

      הגב
    3. שאלתי
      אני בן 62 ועדיין לא יצאתי לפנסיה
      הפנסיה הצפויה בגיל הפרישה גבוהה משמעותית מפנסית המינימום הנדרשת לפי סעיף 190
      האם אני יכול להפקיד כספים בקופת גמל ולהנות מההטבות על פי הסעיף למרות שעדיין איני פנסיונר?

      הגב
    4. אשמח להבהרה לגבי מיסוי בהורשה של כספים הנמצאים בקופ”ג תחת תיקון 190 כשהנפטר עבר את גיל 75:
      1. מהם תנאי המשיכה והמיסוי
      2. האם תנאי המשיכה והמיסוי זהים הן לחלק הכסף המסווג במעמד קצבה מזכה’ הן לחלק המסווג במעמד קצבה מוכרת והן לרווחיהם
      3. האם תנאי המשיכה והמיסוי תלויים בגיל היורש

      תודה!

      הגב

    כתיבת תגובה