איך למשוך קרן השתלמות לפני שש שנים ללא תשלום מס

קרן השתלמות ניתן למשוך לכל מטרה וללא תשלום מס, לאחר 6 שנים מתאריך ההפקדה הראשונה.

משיכת כספים לפני שקרן ההשתלמות צברה וותק של 6 שנים, מכונה: “משיכת כספים שלא כדין”, ועל פי תקנות מס הכנסה ינוכה במקור מקרן ההשתלמות מס של 48% מרווחי הפרשות העובד, הקרן שהופרשה ע”י המעסיק והרווחים שנצברו מהפרשות המעסיק. החלק שנצבר מהרשות העובד לא חייב במס.


אולם ישנם מספר דרכים למשוך את הכסף לפני תום התקופה ללא תשלום מס:

  1. ניתן למשוך את הכסף שנצבר בקרן ההשתלמות כבר לאחר 3 שנים למטרת השתלמות מוכרת בלבד, בארץ או בחו”ל, וזאת ע”י פנייה לגוף שמנהל את קרן ההשתלמות, בצירוף מסמכים הכוללים את תוכנית ההשתלמות, חשבוניות ששולמו, אישור מעסיק ועוד.
    במקרה ותרצו לממש זכות זו, תפנו ישירות לגוף שמנהל עבורכם את קרן ההשתלמות ותבקשו את הפרטים המלאים לביצוע המשיכה. אישור בקשת המשיכה מותנה באישור וועדת ההשתלמות של הקרן.
  2. חוסכים בקרן השתלמות שהגיעו לגיל פרישה (67 לגברים ו- 62 לנשים), יכולים למשוך את קרן ההשתלמות ללא תשלום מס כבר לאחר 3 שנים מתאריך ההפקדה הראשונה.
  3. החלת וותק של קרן ותיקה עבור קרן צעירה.
    לחלקנו יש מספר קרנות השתלמות כתוצאה ממעבר מקומות עבודה וכיוצא בזה.
    אם ברשותנו קרן השתלמות ותיקה, שכבר עברו 6 שנים מתאריך ההפקדה הראשונה, אנו יכולים להחיל את הוותק שלה על קרן צעירה יותר שפתחנו אחריה (אחת בלבד) ולמשוך את שתיהן בבת אחת ללא תשלום מס גם על הקרן הצעירה וגם על הקרן הוותיקה.

כיצד למשוך קרן השתלמות לפני הזמן באמצעות קרן וותיקה:

כדי לממש את המהלך הזה ולנצל את הפטור צריכים להתקיים מספר תנאים:

  • לפחות אחת משתי קרנות ההשתלמות צריכה להיות במעמד “שכיר” ולא “עצמאי”.
  • יש לבדוק שאין הפקדות חופפות (באותה תקופה) של קרן ההשתלמות הוותיקה והצעירה.
  • המשיכה מקרן ההשתלמות הצעירה חייבת להיות מלאה ולא חלקית.
  • מקרן ההשתלמות הוותיקה לא בוצעה מעולם משיכת כספים.

כדי לממש את זכות המשיכה של קרן ההשתלמות הוותיקה והצעירה ללא תשלום מס, יש לפנות קודם כל לגוף שמנהל את קרן ההשתלמות הוותיקה, להודיע להם שיש לכם קרן השתלמות נוספת שעדיין שעדיין לא צברה וותק של 6 שנים וברצונכם למשוך את הכסף משתי הקרנות ולבצע “החלת וותק”.

הנהלת קרן ההשתלמות הוותיקה תשלח לכם אישור בכתב הכולל את פרטיכם האישיים, הוותק של קרן ההשתלמות, מעמד הקרן, תאריכי ההפקדות של הקרן ואישור שלא משכתם מעולם כספים מהקרן.

כעת עליכם לפנות עם האישור הנ”ל לגוף שמנהל עבורכם את קרן ההשתלמות הצעירה ולבקש למשוך את מלוא הכספים שנצברו בקרן ההשתלמות הצעירה ללא תשלום מס על בסיס “החלת וותק”.

לאחר שהנהלת קרן ההשתלמות הצעירה אישרה את משיכת הכספים תוכלו לפנות להנהלת קרן ההשתלמות הוותיקה ולמשוך את הכספים שנצברו בקרן בחלקם או במלואם, הכל לפי ראות עינכם וללא תשלום מס.

חשוב לציין שמרגע בקשת האישור להחלת הוותק מהנהלת הקרן הוותיקה, תיחסם קרן ההשתלמות הוותיקה להפקדות חדשות. הכסף שנצבר בה ימשיך לצבור רווחים, אולם לא תוכלו להפקיד לתוכה כספים נוספים.

חשוב לציין שהיום קרן ההשתלמות היא האפיק היחיד המאפשר חסכון פטור ממס ואינו סגור עד גיל הפרישה. לכן, אם יש לכם מקורות מימון אחרים, מומלץ לא לפדות אותה ולהמשיך ליהנות מהטבת המס.

אם אין לכם קרן השתלמות ותיקה ואם אתם רוצים להשתמש בכספים שנצברו בקרן ההשתלמות לפני שקרן ההשתלמות שלכם צברה וותק של 6 שנים, אתם מוזמנים במקום למשוך את הכסף ולשלם את המס, לפנות להנהלת קרן ההשתלמות ולברר מה האפשרויות העומדות עבורכם לקבלת הלוואה מהגוף שמנהל את קרן ההשתלמות, בתמורה לשעבוד הכספים הצבורים בקרן השתלמות שלכם.

עבור הנהלת הקרן מדובר באפיק רווחי ובטוח יחסית להגדיל את רווחיה והיא מציעה לרוב ריביות אטרקטיביות יותר מהריביות שיוצעו לכם בבנקים, בעיקר לאור העובדה שהנהלת הקרן מקבלת תמורת ההלוואה שיעבוד על כל הכספים שנצברו בקרן ההשתלמות שלכם.

עבור חוסך בקרן השתלמות שעדיין לא צברה וותק של 6 שנים, ניתנות הלוואות בדרך כלל עד סכום השווה ל- 50% מהיתרה הצבורה. במקרה שתבחרו לעשות כן, מומלץ לבצע גם סקר שוק בגופים נוספים המנהלים קרנות השתלמות ובמקרה ופער הריביות יצדיק זאת, אפשר לבצע העברה של קרן ההשתלמות למי שמעניק לכם את ההלוואה בתנאים הטובים ביותר. כמובן שבהעברה זו לא נפגעות זכויותיכם והוותק שצברה הקרן נשמר.

נבקש לבסוף לציין כי חס וחלילה במקרה מוות של חוסך בקרן השתלמות, זכאים יורשיו (הרשומים במסמכי קרן ההשתלמות כ-“מוטבים” או אם אין כאלו, בהתאם לצוואה ולצו-ירושה מבית המשפט), לקבל את כספי קרן ההשתלמות שלו, ללא תשלום מס.

כמובן, שלפני כל שינוי או החלטה משמעותית בנוגע לכספי החיסכון שלכם, מומלץ להתייעץ אם איש מקצוע מוסמך- היועץ הפנסיוני שלכם.

(בתקופת משבר הקורונה, בעקבות המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו אזרחים רבים, אישר משרד האוצר לציבור למשוך כספים מקרנות ההשתלמות, גם אם קרן ההשתלמות אינה נזילה ולא חלפו 6 שנים מיום פתיחת הקרן. על המושכים היה להצהיר על פגיעה בהכנסות בתקופת הקורונה והכסף יועבר לחשבונם תוך 7 ימי עסקים. מי שהצהרתו התבררה כשקרית, חוייב רטרו-אקטיבית במלוא המס המנוכה במשיכה “שלא כדין”.)


השאירו פרטים ומשווק פנסיוני בעל רשיון יחזור אליכם עם הצעה אטרקטיבית וייעוץ מקצועי, פשוט ומובן, ללא התחייבות וללא עלות.


    קופת גמל להשקעהפוליסת חיסכון



     

    22 מחשבות על “איך למשוך קרן השתלמות לפני שש שנים ללא תשלום מס”

    1. אני כל שנתיים פותח קרן השתלמות חדשה אצל מנהל אחר. ככה גם יש לי גיוון וגם יש לי נזילות להוציא את הכסף מתי שאני רוצה עם החלת וותק.

      הגב
    2. האם ניתן למשוך את כספי קרן ההשתלמות לפני שעברו 6 שנים מהסיבה שהעובד פוטר לפני תום 6 שנים?

      הגב
    3. האם ניתן לפדות את קרן ההשתלמות באם העובד הפסיק את עבודתו והיגר לחו”ל
      ( הקופה לא פעילה) ועברו 4 שנים מההפקדה הראשונה?

      הגב
      • הגירה לכשעצמה היא לא עילה מאושרת למשיכת קרן השתלמות לפני תום 6 שנים מההפקדה הראשונה.

        הגב
      • פתיחת עסק עצמאי ע”י החוסך, היא לא עילה מאושרת למשיכת קרן השתלמות לפני תום 6 שנים מההפקדה הראשונה

        הגב
    4. האם מקרה של הפקדה לקרן השתלמות הפסקה של מס’ שנים וחזרה להפקדות באותה הקרן יכולה למנוע החלת ותק מאותה הקרן( כקרן “ותיקה”)?
      במקרה שבהפסקה הופקדו כספים לקרן אחרת ( “צעירה”)
      כל עוד אין הפקדות חופפות?

      הגב
    5. משום מה זכור לי שמשיכה שלא כדין לפני תום 6 שנים מחייבת את העבד במס שולי על כלל הכספים שנצברו.
      אשמח אם תפנה אותי למקור כלשהו בו מצוין מיסוי 48%

      הגב
    6. משום מה זכור לי שמשיכה שלא כדין לפני תום 6 שנים מחייבת את העבד במס שולי על כלל הכספים שנצברו.
      אשמח אם תפנה אותי למקור כלשהו בו מצוין מיסוי 48%

      הגב
    7. האם ניתן להשתמש בקבלות על לימודי תואר שני שהתקיימו לפני שנה בבקשה להוצאת קרן השתלמות לפני תום שש שנים?

      הגב
    8. שלום,
      אני פניתי לקרן הוותיקה בבקשת מכתב החלת הוותק, הסברתי שאני רוצה למשוך משתי הקופות. במקביל שלחו לי מכתב משיכה מקוון מיליתי אותו במקביל. לא נאמר לי שאני חייבת קודם למשוך מהקרן הצעירה. כתוצאה מכך, בוצע משיכה מקרן הוותיקה יום לפני הוצאת מכתב החלת הוותק. ובמכתב כתוב שבוצעה משיכה.
      מה עלי לעשות כדי להשתמש בכל זאת במכתב החלת הוותק? זאת טעות טכנית שלהם, אך בקרן הוותיקה אמרו לי שניתן להשתמש במכתב החלה תוך חודש. האם יש תקנה כזאת? תוכלו להפנות אותי למקור שאביא לקרן הצעירה?
      תודה

      הגב
    9. אתמול ביקשתי למשוך חלק מהקרן השתלמות שלי (הקרן נמצאת בפסגות) עבר כבר שלוש שנים ואני יודע שמותר לי למשוך 50 אחוז ממה שצברתי עד עכשיו ביקשו ממני למלא שאלון מילאתי והם טוענים שאני לא זכאי אני לא מבין מאיזו סיבה אני לא יכול לקבל את הקרן שאני צובר בכל חודש

      הגב
    10. אפשר גם לקחת היום הלוואת גישור מהבנקים ולשלם ריבית קטנטנה עד שמגיעים תום ששת השנים ולהחזיר בבום אחד את כל ההלוואה… זה כאשר באמת נתקעים ובתכל’ס לא נקנסים כל כך חזק…

      הגב
    11. אני בן 72 לפני כשנה המעביד הפריש לקרן השתלמות. פרשתי עקב התקף לב .
      יש בקופה כ 1500 שקל האם מפאת גלי אני ראשי לפדות את הקרן או להמתין 6 שנים

      הגב

    כתיבת תגובה